Etsi
  • Marko Ertunc

ABB Asiakaskokemuksen kehittäminen


Kehitimme

ABB:n

asiakaskokemusta

kosketus-

näyttöratkaisulla

ABB Oy on maailmanlaajuisesti

toimiva ruotsalais-sveitsiläinen teollisuuskonserni, joka

valmistaa automaatio- ja sähkövoimatekniikkaa. ABB:lla on tehtaita, toimistoja ja liiketiloja ympäri maailman.

Saimme yhteydenoton Suomen ABB:n toimistosta ja he antoivat meille haasteen. Yrityksen tehtailla käy tärkeitä vieraita ympäri maailmaa ja perinteisen tehdaskierroksen aloitusta piti nykyaikaistaa. Asiakas halusi tylsästä PowerPoint -esityksestä mieleenpainuvan asiakaskokemuksen.

Asiakaskokemuksen nykyaikaistaminen

Ongelma

ABB:n tehdaskierroksen vetäjien tulee esitellä kaikille vieraille monikymmensivuisia Englannin -kielisiä turvallisuusohjeita. Kansainvälisiä vierailuita on päivittäin. Ohjeiden esittäminen paperinippuna ei ole vaihtoehto ja vuosia käytetty läppäri, josta oli presentoitu dokumentteja perinteisellä PowerPoint -tyylillä oli hidas ja kömpelö.

Haaste

ABB:n Suomen yksiköllä oli tahtotila tehdä tehdasesittelykierroksen aloittamisesta nykyaikainen vuorovaikuttava kokemus, joka sisältäisi hyvin tuotettuja videoesityksiä sekä helposti esitettävän turvallisuusohjeen. Meidät haastettiin toteuttamaan idea käytännössä.

Ratkaisu

Kosketusnäyttö hyvällä äänentoistolla ja käyttöliittymä, josta löytyy kaikki esitettävä materiaali selkeästi aseteltujen ja nimettyjen nappien takaa. Lisäksi varmistimme sisällön nopean päivittämisen tulevaisuudessa.

Saammeko esitellä interaktiivisen kosketusnäytön äänentoistolla

Esittelimme uuden ratkaisun Vaasan tehtaan aulassa kesällä 2014. Uuden ratkaisun myötä vaihtuvien tehdaskierroksen esittelijöiden ei ole tarvinnut huolehtia muusta kuin painaa seuraavasta napista, joka käynnistää esityksen aina oikean kokoisena ja oikeassa paikassa näytöllä.

Interaktiivinen esitys aloittaa tehdaskierroksen järjestelmällisesti ja saattaa esittelyn tasalaatuisena alusta loppuun. Laadukkaat esittelyvideot, joissa on mielenkiintoinen sisältö ja miellyttävä äänimaisema pitää esityksen kiinnostavana koko ajan.

Nykyaikaisella ja kiinnostavalla tavalla esitettävä sisältö kiinnittää vieraiden huomion ja johtaa parempaan keskittymiseen. Eri aiheista voidaan jäädä keskustelemaan pysäyttämällä esitys hetkeksi.

Uuden asiakaskokemuksen myötä vieraiden ensivaikutelma tehtaan esittelystä alkaa vaikuttavalla tavalla. Tämä kokemus on merkittävä ABB:n yritysmielikuvan luomisessa toimialansa johtavana valmistajana.

Käytettävyys ja funktio

Käyttökartoituksemme jälkeen ratkaisun ja käyttöliittymän tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat helppo käyttö, suoraviivaisuus ja päivitettävyys.

Multitouch vs. Singletouch kosketusnäyttö

Toteutetun ratkaisun myötä voimme jälleen alleviivata, että multitouch ei ole välttämättömyys tänäkään päivänä. Tärkeintä on selvittää asiakkaan todellinen käyttötarve ja funktio sekä ymmärtää kuka ratkaisua tulee käyttämään.

Toteutimme ratkaisun ensimmäisen käyttöliittymän pilotointina multitouch-ominaisuuksilla. Noin kuukauden kokeilujen jälkeen ja käyttäjien palautteiden perusteella päivitimme ratkaisun yksinkertaisemmaksi. Päivitimme kosketusnäyttökäyttöliittymän toimimaan single-touch toiminnallisuudella – ilman tableteista ja älypuhelimista tuttuja zoomaus-, pyöritys- tai nipistys-ominaisuuksia. Yksinkertaistamalla käytettävyys parantui merkittävästi.

Miellyttävä käyttökokemus syntyy optimoidulla ratkaisulla

Kosketusnäyttöratkaisuja toteuttaessamme pääasiaan nousee käyttökokemus.

Tärkeitä tekijöitä miellyttävän käyttökokemuksen saavuttamisessa ovat, että käyttöliittymänappien tulee reagoida intuitiivisesti ja sisällön aktivoitua nopeasti.

Lisäksi näytön pitää olla riittävän kirkas ja tarkka sekä tietokoneen tehokas, jotta korkearesoluutioinen sisältö pyörii nykimättä ja sulavasti.

Jos esimerkiksi sisällön aktivoitumista joutuu odottamaan, turhautuminen alkaa nopeasti. Silloin uusi tekniikka kääntyy itseään vastaan.

Panostamme ratkaisujemme optimoimiseen. Otamme huomioon käyttäjän, käyttöympäristön sekä esitettävän sisällön. Näin varmistamme,

että käyttökokemus on luotettava ja miellyttävä.

Ota yhteyttä, olemme palveluksessasi!

Ota yhteyttä, kun etsit digitaalisen viestinnän asiantuntijaa suunnittelemaan ja toteuttamaan mieleenpainuvan asiakaskokemuksen esimerkiksi kosketusnäytöllä ja interaktiivisella käyttöliittymällä.


41 katselukertaa

Myynti

 

​Asiakaspalvelu

+358 44 300 4915

asiakaspalvelu@dig-it.fi

Osoite

 

Dig-it Digital & Intelligent™

C/O Läpimurto Oy

Kivikonlaita 38 A

00940 Helsinki

Copyright © 2009 - 2020 Läpimurto Oy c/o Dig-it™.

Kaikki oikeudet pidätetään.